CUM AI LUCRA CU UN LIDER DIFICIL CARE NU TE PLACE?

E dificil să lucrezi cu cineva care nu te place, mai ales când îţi este lider. Mulţi oameni nu reacţionează bine la aşa ceva. Adesea fac una dintre următoarele acţiuni:

Se ascund de acea persoană: mulţi oameni intră în modul de evitare. Vestea bună e că nu există un conflict direct. Vestea proastă e că atunci când ne irosim energia ascunzându-ne, ne pierdem avântul.

Îi pun beţe în roate acelei persoane: altă reacţie des întâlnită este să devenim pasiv-agresivi. Nu facem nimic distructiv în mod direct. Pur şi simplu ne asigurăm să nu cooperăm. Problema cu asta e că afectează echipa şi ne face să fim lipsiţi de concentrare.

Rănim persoana: cea mai neplăcută reacţie este să încercăm să pedepsim sau să rănim persoana care nu ne place. Asta ne face să ne pierdem integritatea.

În loc de oricare din metodele de mai sus, trebuie să faci ceea ce trebuie, chiar dacă nu e uşor. Nu ai cum să controlezi reacţia unui lider faţă de tine. Se poate ca acestuia să nu-i placă niciodată să lucreze cu tine. Dar poţi face orice îţi stă în putere ca să te asiguri că nu eşti tu cauza problemei. Acest lucru se obţine prin...

Procesarea sentimentelor tale

În timp, dacă sentimentele negative nu sunt examinate şi li se permite să se dezvolte, ele se vor revărsa în fiecare latură a activităţii pe care o întreprinzi – şi poate şi asupra vieţii personale. Aceste sentimente negative pot influenţa deciziile, pot distorsiona percepţia relaţiilor şi să afecteze felul în care îţi conduci oamenii. Din acest motiv e indicat să ne evaluăm în mod regulat sentimentele. Trebuie să conştientizăm ceea ce simţim, să depăşim orgoliile rănite şi să trecem mai departe. Altfel, sunt mari şanse să purtăm duşmănie.

Identificarea unui teren comun

Fiecare om vede lumea din propria perspectivă. Terry Felber, autorul lucrării „Am I Making Myself Clear?” a scris: „Dacă poţi învăţa să stabileşti cu precizie felul în care cei din jurul tău văd lumea şi să încerci cu adevărat să experimentezi aceeaşi lume ca şi ei, ai să fii uimit cât de eficient vei comunica.”

Oricând şi oriunde este posibil, caută să găseşti un teren comun cu liderul tău. Când îl găseşti, axează-te pe acele lucruri pe care le aveţi în comun, nu pe diferenţele care vă separă. Dacă vă uneşte un ţel comun, poţi începe de acolo.

Să te faci plăcut în mod constant

Lady Dorothy Nevill, notabila amfitrioană de origine britanică, observa: „Adevărata artă a conversaţiei nu constă în a spune lucrul potrivit la momentul potrivit, ci şi în a nu spune ceva greşit atunci când eşti tentat să o faci.” Asta înseamnă să te faci agreabil în mod constant.

Ai auzit vreodată expresia: „Dă-i pe spate cu amabilitate?” Adesea oamenii se înmoaie dacă rămâi constant când ei nu o fac – dacă eşti sincer, amabil, săritor şi plăcut în ciuda alegerilor şi a comportamentului lor. Şi reţine că, aşa cum susţinea poetul Kahlil Gibran: „Afecţiunea şi amabilitatea nu sunt semne de slăbiciune sau disperare, ci manifestări ale puterii şi determinării.”

Rezolvarea problemelor

Una dintre cele mai bune căi de a lăsa o impresie bună unui lider este să te pricepi la soluţionarea problemelor. Este uşor să vezi şi să identifici probleme. E mult mai dificil şi valoros să oferi şi să implementezi soluţii. Adăugarea valorii asupra altora lucrează mereu în avantajul tău. Dacă îţi măreşti valoarea prin perfecţionarea în oferirea şi implementarea soluţiilor, acest lucru îi va uşura munca şefului tău, iar atitudinea acestuia faţă de tine se poate îmbunătăţi.

Eforturi suplimentare

Regizorul William C. de Mille glumea spunând:„Am admirat întotdeauna abilitatea cuiva de a lua o bucată mai mare decât poate înghiţi ca apoi să se chinuiască să o mestece.” Dacă vrei să mulţumeşti oamenii, depăşeşte-le aşteptările. Cele mai multe diferenţe dintre indivizii mediocri şi cei de top se pot explica prin trei cuvinte: „ceva în plus”. Dacă îţi faci treaba şi ceva în plus, oamenii vor fi mai atraşi de partea ta, poate chiar şi propriul şef.

Uneori, oamenilor le displace o anumită persoană fără vreun motiv justificat. Asta se poate întâmpla şi în cazul tău şi al liderului. Tot ceea ce poţi face este să încerci să te conectezi cu el pe un teren comun şi să fii un angajat excepţional. E dificil să nu îţi placă cineva care tratează oamenii cu amabilitate în mod constant, îşi face treaba impecabil şi care face şi imposibilul atunci când e necesar. Dacă îndeplineşti toate aceste condiţii dar liderul tău în continuare nu te place, te poţi consola cu faptul că nu eşti tu cauza problemei.

Întrebarea şi răspunsul de mai sus sunt din cartea mea „Liderii buni pun întrebări extraordinare”. Citind-o, e ca şi cum ai asista la o sesiune de întrebări şi răspunsuri cu mine, în care încerc să furnizez răspunsuri practice şi din viaţa reală pentru întrebările liderilor ca tine. Dacă eşti un lider în căutare de o resursă de dezvoltare, cred că această carte îţi va oferi ceea ce ai nevoie pentru a deveni un lider mai bun şi mai eficient.

Cartea „Liderii buni pun întrebări extraordinare” este disponibilă în diferite librării şi în magazinele de cărţi on-line.

John C. Maxwell